Nieuw Zeeland!

24 april 2013 - Nelson, Nieuw-Zeeland

En daar ben ik weer!

Een tijdje van de radar, maar niet ter pletter gestort in een ravijn, wat hier geen onmogelijk iets is aangezien ze bij de ene bocht wel vinden dat er iets van reling nodig is maar bij de volgende bocht waarbij de afgrond alleen maar dieper wordt het achterwege hebben gelaten.. No worries ik rijd PRIMA al zeg ik het zelf :D Links rijden is alleen een gewenningsdingetje geweest de eerste dagen, en nog bij een afslag moet ik even nadenken, maargoed we hebben al heeeel veel kilometers gereisd! Ik ws naar Christchruch gevlogen waar Frank me opwachtte op de airport. De volgende dag zijn we landinwaarts in zuidwesterlijke richting gereden richting Queenstown. We kwamen langs twee echt geweldige meren omringt door bergen. Lake tekapo en Lake Pukaki voor de liefhebber. Het is echt bizar hoe mooi het hier is. Je hoort ze wel eens zeggen maar het is ECHT zo, het water is zoo blauw, de bomen zoo geel, het gras zooo groen! Je moet het met eigen ogen zien, foto's willen helaas niet altijd vastleggen wat ik hier soms zie. 's Avonds kwamen we aan in Queenstown. We hebben 'geprobeerd' te koken met een kampeersetje, maar ik kan je zeggen dat is nou niet helemaal aan mij besteed,. Er kwam bij dat het schemerig werd en voordat Frank de gebruiksaanwijzing had doorgelezen (de taken waren even verdeeld) was het al donker en om met twee zaklampjes pasta te maken is niet zo'n succes kan ik vertellen. Maar het is gelukt, dus agh :) De volgende dag heb ik een tour geboekt te paard door de omgeving van glenorchy. Een hele mooie omgeving een uur rijden ten westen van Queenstown. Ik vond het geweldig om weer eens op een paardje te zitten (ja ik heb een aantal jaren paargereden vroeger) en op die manier de omgeving te zien. Ik reed op Pete dat net zo eigenwijs en koppig was dat ik ook kan zijn dus een goede match. Daarbij kwam dat Pete in jongere jaren een geprezen racepaard was, dus met pit! De volgende dag zijn we noordwaarts omhoog gereden, volgens Frank de zon tegemoet. Wederom langs een mooi meer tussen de bergen, Wanaka met het meer van Wanaka en overnacht in Haast. Ik was van te voren al op de hoogte gesteld van de zogeheten sandflies die langs de westkust in grote getale voorkomen en gevreesd worden. Frank had inmiddels al kennis gemaakt met de sanflies omdat hij een cruise naar Milford Sound had gedaan, waarvan hij lekgestoken terug kwam. In mijn nacht in Haast heb ik ook de eerste bultjes ter gevolge van muggensteken opgelopen en ben maar begonnen met smeren. Vanaf Haast zijn we doorgereden naar franz Josef Glacier. We hadden in Queenstown al een tour geboekt voor de glacier. Het was geweldig! Met een helicpotertje waarin ik voorin zat werd je in 5 minuten naar het begin van de glacier gebracht waar je met boots en met die metalen dingen voor onder je boots ongeveer 2,5 uur over, tussen, onder en door het ijs liep. Echt ontzettend cool! Vervolgens werd je weer met een helicoptertje naar beneden gevlogen waar je in een hottub-spa-iets kon relaxen en bijkomen van je ervaring. En tevens onze welkome douche na een aantal dagen .. :)

De dag erop zijn we naar Paparoa National Park gereden waar we stopten bij Punakaiki. Punakaiki staat bekend om zijn pancake rocks and blow holes en het national park was 1 groot oerwoud. We hebben een drie uur durende tocht door dat oerwoud gemaakt en hoopten op een groot gespuit van water tijdens vloed bij de pancake rocks waar de blowholes inzaten. Dat geeft een spectaculair effect wanneer water daar door de kracht van de zee door gaten in de rotsen naar boven gestuwd wordt. Helaas liet de zee bij het grootste gat het afweten maar was er wel een aantal keer een kleine richtbaar. alsnog best indrukwekkend. Het regen/oerwoud is het niet zonder regen en terwijl frank weigerde gebruik te maken van een paraplu was het mijn beschermengel dat mij op een veilige afstand hield van de grote, boze, insectenwereld om mij heen en voornamelijk boven mij. Dus terwijl ik trouw de hele wandeling dat ding boven mijn hoofd hield (afgezien van een paar foto momenten na) zwichte Frank een half uur voor het eind van de wandeling ook voor het droge plekje naast mij onder de paraplu wanneer het toch echt begon te stortregenen. Hij kon ondertussen zo deelnemen in de miss/mr wet tshirt contest haha :D

Die zelfde dag nog, met de blower vol aan om natte kleren op te drogen reden we in ons campertje door naar Springs Junction waar we hebben overnacht. Weg van de kust, landinwaarts richting Kaikoura. De volgende dag met een mooie, maar billenknijpende tocht (ik was ondertussen huizen aan het bijhouden die we voorbij reden) omdat we zo goed als zonder benzine zaten bereikten we dan toch zonder de auto te duwen of te liften kaikoura :) Ik heb daar een tour geboekt om de volgende dag whales te gaan spotten! Zoo geweldig! om kw voor 2 gingen we met een boot, waarschuwing voor zeeziekte!, de open zee op en op een uur varen hebben we een potvis gespot! Zo mooi, zo geweldig! Ze localiseren de walvissen met gehoord en zicht, dus alles puur natuur om verstoring van het gedrag van de walvis te voorkomen, ze worden ook niet gevoerd ofso en het is gewoon een gok of je het mag mee maken er 1 te zien! Ik was helemaal total loss van die dag, waarop ik gelukkig geen zeeziekte had, onder andere te danken aan een reispilletje die ik er maar voor de zekerheid bij gekocht had. We zijn die avond vertrokken richting Abel Tasman Park waar we de komende dagen zullen doorbrengen.

Kortom onzettend veel beleefd in een hele volle week rondtouren met Frank! Ciao

1. Janick:
    24 april 2013
    Wauw! Klinkt gaaf allemaal en zo herkenbaar!!! NZ is echt fantastisch hè? Zoveel moois te zien!! Als je de kans krijgt, beklim dan vulkaan MT Ngaurau. ook wel Tongariro Alpine Crossing genoemd. Dat is echt vet!!!! Heeel plezier en geniet!!!!!!!
    Je zult het missen als je weer in NL bent!!
  2. Anna:
    24 april 2013
    Heej, ja echt tof hier. wie weet gaan we dat wel doen, volgende week zitten we op het noordereiland vanaf de 30ste :)
  3. Loes:
    24 april 2013
    Wauw, Anna.. Wat vermaak jij je goed! Erg leuk om alles te lezen van wat je aan het doen bent. Geniet er van!
  4. Korrie:
    27 april 2013
    Anna,
    We genieten van je reis verhalen. Het lijkt er op dat je je draai gevonden hebt.Hier is de zomer begonnen. Vandal lopen de meiden in korte broek en tshirt. Stephanie heeft het druk met projekten en examens. Annika vertrekt 6 mei naar Xi'an. Geniet er van en hou ons op de hogtie.
    Liefs, Korrie, Jan, Stephanie & Annika