Nîhâo Shanghai!

29 juni 2013 - Shanghai, China

你好!

nihao!

Na een super lange reis (je kunt het normaal in 10/11uur doen) van bijna 26uur was ik dan ein-de-lijk 's avonds in China!

De volgende dag hebben m'n nichtjes mij door de buurt rondgeleid, zijn we naar de fake market geweest (alles goedkoop en afdingbaar) en ben ik met m'n nichtjes naar hun chinese les geweest! I was impressed! Heb zelf ook het één en ander opgestoken, daarna maar in de praktijk oefenen :) mijn eerste geleerde zin: ik eet geen kip! Hahaha: bu yao ji rou! Erg moeilijk dat chinees met al die klanken.

De dag daarna begonnen we sportief met een uurtje sportschool, daarna zijn we met het hele gezin naar de longhua temple geweest en 's avonds uit eten bij een chinees restaurant. Heerlijk, maar hoe pak je een glibberige noodle of een bamboestokje met stokjes?! Mission almost impossible!

zondags zijn we naar het oude chinese centrum, Wu garden geweest. Mooie gebouwen, keizerlijke tuin yuang garden en tourische winkeltjes. Ook kon je daar the famous dumplings krijgen :)

Maandags zijn we met een karretje/wagonnetje vanaf de 'wijk'  pu dong (waar 1,nogwat miljoen mensen wonen) in een tunnel onder de grote hangpu rivier naar het stadscentrum pu xi (pu betekend rivier) gereden. Aan de centrumkant heb je de bund van waar je de skyline van Shanghai kunt zien. Ondanks erg tourisch zag je toch regelmatig dat er stiekem of erg opvallend foto's van onze westerse koppies werden gemaakt. Daarna hebben ze me the shopping street van shanghai laten zien, Zara mango en we waren present :) m'n nichtjes en ik sloten de dag af met yoga.. Zie je het voor je, allemaal lenige chinezen en één grote blonde hark er tussenin..? Precies zo zag het er dus uit.. Zucht..

De volgende dag ben ik alleen met m'n tante naar de tea market geweest. Een van de weinige dingen waarvan ze nog niet precies het adres wist, blijkt gelijk maar weer hoe lastig het is communiceren met chinezen toen we werden afgezet door de taxi ergens VER weg van een enkele tea market, taxi drivers kunnen geen engels en af en toe vraag je je af wie eigenlijk wel? Uiteindelijk een hotel die ons begreep en een adres opschreef waarna we uiteindelijk netjes bij de tea market werden afgezet. De tea market bestaat uit allemaal kleine winkeltjes waar ze pakketjes met bladeren, bloemen en kruiden, servies en hele tea meubels verkopen. Overal bieden ze aan of je tea wilt proeven/drinken. M'n tante had me al gewaarschuwd nooit op een verzoek in te gaan, want daar kan je snel afgezet worden, je denkt te proefen maar aan het eind krijg je de rekening. We liepen al een tijdje over de tea market toen mn tante opperde dat we het dan toch maar eens moesten proberen! We gingen weer terug naar een winkeltje waar een vader en dochter waren waarvan de dochter wat engels sprak. Na eerst 10x gevraagd te hebben of we ECHT niet hoefden te betalen of iets te kopen wanneer we alleen wilden proefen besloten we dan toch maar het gokje te wagen. Prima gokje, want we liepen er zonder iets te betalen weer uit.. :) 's Avonds zijn we naar een soort circus geweest met alleen maar acrobaten erg indrukwekkend.

De volgende dag begonnen Stephanie en ik weer sprotief met ditmaal zumba! uurtje een happy chinese instructeur volgen in zijn danspasjes :D 's middags hadden we door de regen een aantal keren plannen geweizigd en zijn uiteindelijk vrij spontaan in een beautysalon beland waar we pedicure of manicure hebben gedaan, heeerlijk! Vervolgens zijn we naar een traditioneel kleden museum en makerij geweest waar ze blauwe kleden met witte print drukken.

Gisteren zijn we naar Qipu Lu geweest, een klerenmarkt met echt van alles en nog wat, kleren, sieraden, tassen, schoenen :) daarna de moderne buurt in gegaan waar de duurste modehuizen zijn gevestigd en leuke terrasjes. Wederom hebben we weer even de dumplings uitgeprobeerd, i improve my skills with the chopsticks haha!

Vandaag heeel vroeg opstaan want de locals staan dan hun rek-en-strek oefeningen te doen, taichi aan het uitoefenen en zijn met zwaarden en waaiers in de weer, erg leuk om te zien!

Tot nu toe is mijn familie steeds met me meegeweest om de stad te laten zien. Maar vanaf maandag ga ik toch echt in me uppie naar Beijing!
5 dagen kanz allein met me gebrekkig chinees, fingers crossed i find people who speak english :D ik heb me hoop gevestigd op me hostel :)  Mag in de 5uur durende treinrit van 300km/h alvast wel gaan plannen met alle dingen die ik wil gaan zien en doen in de korte tijd dat ik daar ben! leuk leuk leuk!

Inmiddels staan foto's van de eerste week al op mn blog de rest volgt er snel achteraan.

1. Marieke berghuis:
    30 juni 2013
    Hoi Anna en familie,

Wat een geweldig lieve familie heb je en wat heb je al weer enorm veel gezien in Shanghai. Ik kan mij goed voorstellen dat ze jullie blonde koppies (en mogelijk ook de lange lijven) stiekem op de fgoto zetten. En van die stijve hark kan ik mij nu helemaal niets voorstellen. Geniet nog van je laatste dag in Shanghai, sterkte en succes in Beijing (hopelijk tref je in je hostel wat leuke mensen) en groeten aan je fam.
    Marieke