laatste avontuur; beijing!

12 juli 2013 - Groningen, Nederland

Mijn laatste blog, geschreven vanuit Nederland! helaas, ik ben alweer terug en mijn laatste blog over mijn avonturen in China is aangebroken, de laatste foto's komen er nog op.

Beijing stond op het programma! Met de high speed train in 5 uur met 300km/h van Shanghai naar Beijing! Maandag 1 juli was het zo ver. 's Ochtends met de taxi naar de metro, met de metro naar het treinstation, vanaf Shanghai naar Beijing, met de metro naar de binnenstad en dan mijn hostel vinden. Dat was het idee. Het eerste stuk van de reis ging soepel, ik was al in Beijing toen er zich een probleempje voordeed. Ik was met de metro naar de binnenstad gekomen maar schijnbaar de verkeerde halte eruit gegaan, want ik kwam de metro uit en begreep niet helemaal waar ik was. Straatnamen stonden op dat punt alleen in het chinees dus eerst Chinese karakters met elkaar vergelijken om te ontdekken in welke straat ik nu eigenlijk stond. Toen ik dat ontdekt had moest ik alleen nog weten welke kant ik op moest, maar pfff wat een opgave! meerdere mensen die ik wilde benaderen veranderen snel van looprichting, als de dood dat ik hen aan zou spreken.. Dan maar een politieagent dacht ik, wrong! die agenten negeren me gewoon totaal omdat ze niet snappen wat je zegt en het schijnbaar ook niet willen snappen.. zucht, ik stond al bijna op het punt gewoon maar een richting op te lopen (Het was smoorheet en om van de ene naar de andere kant van de straat te komen op dat punt was om onder de weg door, door tunnels te lopen, wat sjouwen met je bagage trappen af en op betekend, niet echt iets waar je om staat te springen in die hitte) gelukkig kwam er op dat moment een chinees naar me toe die wel Engels kon en vroeg of ik hulp nodig had, THANKS! dus ik mijn kaartje laten zien en uitleggen waar ik heen moet, pakt hij de kaart en loopt ermee naar diezelfde politieagent om het te vragen! Grrrrr dan wel! maargoed, ik had mn antwoord en binnen 10 minuten was ik op de plek van bestemming :) simpel, maar gezellig hostel in het centrum van Beijing. Gelukkig kon iedereen daar gewoon Engels en heb ik een tour geboekt naar de great wall voor de dag erna! Ik wilde niet een toeristisch stuk van de muur zien dus boekte ik een tour waarbij je drie uur in de bus moest zitten, (die dag bleek drie uur, vier uur te betekenen) maar het was het waard! Het was zo geweldig! Ik ontmoette de dag ervoor een Duits meisje, Rebekka, in mijn hostel dat dezelfde tour had geboekt, met haar heb ik 3uur over de muur gelopen en omdat het goed klikte zijn we de rest van onze tijd in Beijing alles samen gaan bekijken. Ze was op dezelfde dag in Beijing aangekomen en ging op dezelfde dag als ik met de trein weer terug naar Shanghai dus dat was ideaal :) Ik had een Mexicaanse jongen op mijn kamer die al twee jaar in Beijing had gewoond en wel met ons meewilde naar de market die avond. Helaas waren we wat laat en was het net aan het sluiten toen we aankwamen dus zijn we, met een biertje in de hand, wat door de buurt gaan lopen, straat eten geproefd en vervolgens met een taxi naar het uitgaansgebied van Beijing gegaan. Niet uit geweest want de volgende dag wilden we alweer vroeg op maar op straat was al genoeg te zien. Het lag gelegen om 2 meertjes met veel terrasjes buiten, erg gezellig. De volgende dag gingen Rebekka en ik naar het Summer Palace wat aan de rand van de stad ligt, een uur met de metro. Het is het grootste, best bewaarde, koninklijke park van China waar het eerste diende voor de royal members, later werd het in gebruik genomen door members van de Qing dynastie als main residence. Het is een super groot gebied met overal mooie gebouwen en een groot meer. Je kunt nooit alles in een dag zien maar we hebben een goede indruk gekregen :) Vervolgens zijn we naar de Lama Temple gegaan, een erg mooie tempel, ik kan het niet beter omschrijven dus ik verwijs naar de foto's. Daarna waren we zo kapot van het lopen en de hitte dat ik toen we terug waren eerst een middagdutje heb gedaan. Vervolgens was het poging 2 naar de market! wederom met Rebekka en de mexicaanse jongen, dit keer met de metro naar de market waar we dit keer wel op tijd waren :) De volgende dag hadden we afgesproken met een Canadese jongen die we hadden leren kennen in de bus naar the great wall om die dag naar The Forbidden City te gaan. The Forbidden city lag op walk distance van ons hostel. Het is een koninklijk paleis dat werd gebruikt in de Ming en Qing dynastie. De naam is gekomen omdat het paleis voor de gewone burgers niet toegankelijk was en het paleis bestaat uit 74 hectare grond met een dikke muur er omheen met tig gebouwen, of te wel een kleine stad 1+1=..
Je kon korting krijgen met een studentenkaart, ik had mn studentenkaart vergeten mee te nemen uit shanghai maar ik had een zorgverzekeringspasje van Unive bij me.. nooit geschoten is altijd mis, unive, unive+rsity, who knows en ja hoor na een minuut lang nadrukkelijk mn pasje bekeken te hebben kreeg ik korting whahaha! Ik had een digital guide erbij gehuurd, een soort ipod met een oortje die registreert waar je in het paleis bent en je dan even op de hoogte bent van de historie van het gebouw waar je je op dat moment bevind, erg leuk en dat maakt het een stuk interessanter. Wanneer ik weer ergens van op de hoogte was vertelde ik het in een samenvatting aan Anthony en Rebekka :) Een super groot terrein en die dag was het wederom super heet. Ik trok het bijna niet die hitte.

5 uur lopen later waren we helemaal kapot en hongerig dus besloten we terug te gaan naar het hostel. In een restaurantje heb ik nog nooit zo goed gegeten met stokkies, binnen korte tijd had ik een beste bak chinees eten naar binnen gewerkt hahaha. Vervolgens waren we een beetje klaar met lopen dus we besloten te fietsen! zing maar mee: There are 5 million bicycles in beijing! Dat moet je dus gedaan hebben. Fietsen gehuurd en gaan met die banaan. Ik snap nog steeds niet hoe, maar we wilden naar het noorden fietsen, maar kwamen ergens zuidelijker dan de start van onze fietstocht uit :S Door Hutongs gefietst, de traditionele chinese buurtjes van beijing. Opeens begon het ontzettend hard te waaien! niet gewoon een windje, boomtakken knapten van bomen, hekken vielen om, zelfs borden met namen van winkels vielen van de daken! En zo veel stof en troep, je kon je ogen niet openhouden, pretty scary! Ik fietste achteraan en kon de anderen niet meer zien waardoor ik me maar aan een wel goed vastzittend hek vast hield omdat ik niet wist of het nog erger zou worden. Na paar minuten was het me duidelijk dat dat niet het geval was en vond ik mijn twee reisgenoten weer terug en scholen we voor een kwartiertje in een winkelcentrum totdat de storm over was. Het bleek een dessertstorm te zijn, een zandstorm dat vaak in de winter voor komt en zelden/af en toe in de zomer. De locals wisten dus waar ze mee dealden maar wij hadden geen idee tot dat moment. Nadat de storm was gaan liggen was het een klein beetje gaan regenen, voor mij een welkome afkoeling nadat ik het nog steeds veel te warm vond tijdens het fietsen, anthony leende mij een knal kanarie gele poncho regenjas. Ik had er de grootste lol mee, ik voelde me net een kip. Uiteindelijk belandden we op de foodmarket, zo'n market met de meest exotische en rare dieren op een stokje, ready om gebraad te worden en te eten. Schorpioenen, insecten, hagedissen, zeepaardjes en spinnen!!! Niet kleine spinnen, JOEKELS op stokjes! Ieeeh! Wij hebben met z'n drieën een stuk slang gedeeld, vond ik al heftig genoeg. 's Avonds in het hostel heb ik een kaartspel geleerd van een aantal Israëliërs. Zo verslavend dat we tot 's nachts aan het kaarten waren. De volgende dag moest ik alweer terug. Dit keer ging ALLES heel smouth, tot aan de taxi in Shanghai naar mn familie aan toe! zonder hulpmiddel begreep hij mij meteen wat ik zei waar ik heen wilde en zelfs de weg wijzen was no problem! i was so proud of myself, have to say! :D De laatste 4 dagen heb ik weer in Shanghai doorgebracht. Ook toen hebben we niet stil gezeten, we zijn nog naar een watertown geweest, kenmerkend aan de grachten en bruggetjes en heb ik een dierenmarkt en antiekmarkt bezocht. Al die kleine dieren, dit keer levend. Ik vroeg me af of het als voedsel gekocht zou worden of als huisdier. Je zag er krekels waarvan ik weet dat ze die houden voor geluk, je zag er vissen, cavia's, vogels, katten en honden... I hope i hope they don't eat them, they were so cute! ..

En toen was het moment aangekomen, afscheid nemen van mijn familie en China want ik ga weer naar huis! Na drie en half maand rondreizen en zoooo veel te hebben gezien en gedaan was die gevreesde 10 juli veel sneller gekomen dan ik had verwacht!
Bergen beklommen, tussen ijsformaties en regenwoud gelopen, koala's, kangoeroes, walvissen en krokodillen gezien, gesnorkeld, gezeild, gesurft, gefietst, motor gereden, en zo veel mooie plekken gezien en leuke mensen ontmoet,.. kan ik maar één ding zeggen, het was geweldig!

1. Marieke berghuis:
    12 juli 2013
    Hoi Anna, net aangekomen in een vak huisje op de Veluwe lees ik dat je alweer terug bent! WELKOM THUIS en wat fijn dat je veilig bent thuis gekomen en genoten hebt van je reis. En wat enorm knap dat je je zo goed weet te redden in al die landen. Kun je echt trots op zijn! Veel groeten, ook aan je ouders en Lidewey en nu even bijkomen van de reis en weer wennen in Nl! Marieke en Marcel
  2. Anna:
    13 juli 2013
    heej marieke,
    dankjewel! ja het was geweldig, ik zal de groeten over brengen :)